22 november 2014

Förhandstittar, eller spoilers?

Inför släppet av Skördebygden så såg vi på Starstables hemsida en kort liten video och dessutom en beskrivning av skördebygden och en intervju med en av skaparna. Efter det kom förhandstittar på tinkerhästarna och uppdraget där man tillslut hittar Alex.

Men de förhandstittar som kommit på Dinodalen har varit extremt många. Det har dykt upp bilder på nyheterna på starstables sida, bilder på deras instagram och bilder på deras hemsida. För att inte tala om hur många bloggar det har varit som spridit de här bilderna. Många har nog tyckt att det har varit spännande att läsa vad som kommer att komma, medan andra blivit besvikna och upprörda över att allt det nya inte är till dem, utan spelare som kommit längre. Sedan har vi mig. Jag vet inte om det är andra som tycker som jag, men överlag verkar vi vara få.

Jag tycker inte om alla dessa förhandstittar. I början var det okej, en bild på en mystisk figur och en text om att Dinodalen kommer att öppnas och vad som krävs för att komma in, men sedan har det bara blivit mer och mer saker som har läckts ut och fler intervjuer med programmerare och designers. Det jag, personligen, vill veta är att det kommer öppnas, ungefär när och vilket klimat man kan vänta sig. Mer än så vill inte jag veta. Resten vill jag luska ut själv, dels genom egna teorier och dels genom det olika karaktärer i spelet redan har berättat. Att få veta mer än så har jag aldrig vetat, och tack vare Hayden som berättat om hur mycket information som läckts ut på de olika platserna så har jag vetat vad jag ska undvika. redan innan hon berättade det för mig har jag däremot vetat att jag inte skulle kunna läsa nyheterna på starstables hemsida just för att jag vill ha Dinodalen som ett mystiskt nytt land, fullt av möjligheter att utforska. men tack vare henne fick jag nu veta att jag inte ens kunde gå in på Facebookgruppen.

Jag förstår de som vill veta så mycket som möjligt, men jag blir också frustrerad över det eftersom jag tycker att det förstör min spelupplevelse. ju mer jag vet, desto tråkigare blir uppdragen eller den nya platsen. Ett exempel jag kan ta är när jag fick veta vad som skulle hända under ett visst uppdrag, istället för att ta in allting och känna med min karaktär så blev min reaktion snarare ett "Jaha, nu hände det ja". Inte direkt den spänning som det uppdraget var menat att föra med sig.

Det jag vill komma till med denna långa text är helt enkelt att även om förhandstittar är lockande och intressanta för vissa, så blir det för andra (åtminstone mig) en spoiler. Precis som om någon skulle berätta slutet för dig i din favoritfilm.
Därför har jag känt att det har varit en besvärlig vecka, och det kommer troligen att bli ytterligare en besvärlig vecka då resten av dalen släpps om en vecka. Just för att jag inte kan vara inne på gruppens sida på facebook, jag kan inte läsa nyheterna, och jag måste låta bli att se inlägg från mina favoritbloggar. Så snälla, sätt ut spoilervarningar på era blogginlägg och inlägg på gruppen. Fröjdas allt ni vill åt alla era förhandstittar, men tänk lite på oss som faktiskt inte vill veta av alla våra spoilers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar