27 september 2014

Välkommen hem Frost!

Nu har jag äntligen köpt min första nordsvensk! Våra blickar möttes först vid ett litet stall då jag var på en tur med Angel. Han stod i ett vindskydd och sneglade ut mot mig medan han tuggade på sitt hö, och ända sedan dess har jag inte riktigt kunnat släppa honom. Det har inte gått att sluta tänka på honom över huvud taget snarare. Så igår kväll tog jag mot till mig och frågade ägarna om de kunde tänka sig att sälja honom till mig, och jag berättade också lite om mig själv och hur mitt stall såg ut. De gick med på att jag kunde provrida honom. Så vi började med en liten travrunda i skogen, som senare gick över i en väldigt lång ritt. Vi hamnade ända borta vid Silverglades slott innan vi vände tillbaka hem. Det var en helt underbar tur, att känna hur hans starka muskler förde oss fram över precis allt som kom i vår väg, och det mjuka hamrandet från hans enorma hovar var helt underbart! Det kändes som om ingenting annat än bara vi två existerade på hela Jorvik.


Då vi tillslut kom tillbaka till hans stall pratade jag lite med ägarna, och de hade tydligen använt honom inom skogsbruket förut, men de började bli gamla och orkade inte riktigt med en ung nordsvensk längre. Dessutom hade deras son börjat hjälpa dem i skogen, och han hade med sig en traktor som fick ta hästarnas jobb. Så Frostking, som han hette, hade fått stå allt mer. Så de blev väldigt glada över att jag var intresserad av att köpa honom, och jag skulle få ta med honom hem nästa dag.

Så idag åkte jag iväg så tidigt jag tyckte var passande, och fick med mig Frost hem. Han gick in i transporten med viss övertalning i form av lite morötter, men när bilen började rulla blev han lite orolig och vi fick stanna ibland för att se till honom. Väl hemma i mitt stall körde han mulen rakt fram och nosade på precis allt och alla som stod i hans väg.
Det kommer att bli en helt underbar tid med Frost vid min sida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar